3 Tips: Voeding voor gezonde hormonen

Hormonen zijn stoffen die heel wat processen in je lichaam regelen, zoals je stofwisseling en voortplanting. Maar ze beïnvloeden ook gedrag, emoties, scheikundige stoffen in de hersenen en het immuunsysteem. Daarnaast hebben ze invloed op de manier hoe je voedsel omzet in brandstof.

Wanneer je jouw lichaam de nutriënten geeft die het nodig heeft, kunnen jouw hormonen resetten en in balans komen. Dit resultaat zal je echt versteld doen staan, want als jouw hormonen in balans zijn geeft het je energie, het verhoogt je vruchtbaarheid en versterkt je immuunsysteem. En niet te vergeten: ook klachten rond je menstruele cyclus zullen verminderen of verdwijnen.

Wanneer je voeding eet waar geen goede nutriënten in zitten verstoor je je hormonen, of kan het niet de hormonen aanmaken, en raak je uit balans en di is slecht voor je gezondheid!

Eiwitten:
Het is belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Ons lichaam kan dit niet opslaan, dus we zijn echt afhankelijk van eiwitten uit onze voeding. Bouwstenen van eiwitten zijn de aminozuren.

De Gezondheidsraad raad aan om 0,85 gram per kilogram lichaamsgewicht aan eiwit te eten. Er zijn heel veel situaties te bedenken waarbij het noodzakelijk is om meer eiwitten te eten. Denk bijvoorbeeld aan een verhoogde vorming van vrije radicalen omdat je rookt of veel stress ervaart (wat tegenwoordig bij veel mensen is). Maar ook wanneer je herstelt van een ziekte is de eiwitbehoefte verhoogd. En als je last heb van parodontitis (tandvleesontsteking) kun je wel wat extra eiwit gebruiken voor herstel van het tandvlees. De dagelijkse eiwitbehoefte kan bij ziekte of herstel zelfs oplopen tot 1,5 gram per kilogram lichaamsgewicht. Maar wederom geldt ook hier: alles in balans. Het is onverstandig om zomaar ineens meer eiwit te gaan eten, maar stem het goed af op je inname van voldoende groenten en fruit!

Bronnen van goede eiwitten zijn:
Noten, zaden en pitten
Biologisch vlees en vis (de dieren moeten echt bewogen hebben, denk dan aan haas, kip, wild, kalkoen)
Peulvruchten
Granen

Vetten:
Wat zijn we er bang voor: vetten. Maar vetten hebben we echt nodig, en dan niet vetten van de snackbar, pizza of andere slechte vetten, ik heb het hier over de gezonde vetten! Vetten zijn macronutriënten, deze leveren onze lichaam energie en warmte, maar ze zijn ook goed voor onze vruchtbaarheid, want je lichaam heeft dit nodig om de geslachtshormonen oestrogeen en testosteron aan te kunnen maken.

Mensen kijken mij raar aan als ik zeg dat vetten ook belangrijk zijn om af te kunnen vallen. Tsja, het is toch echt waar. Je lichaam gebruikt vetten om verzadigingshormonen aan te kunnen maken, vetten geven je een verzadigd gevoel waardoor je minder snel grijpt naar de ongezonde tussendoortjes.

Daarnaast hebben we vetten nodig om vitamine en mineralen te kunnen transporteren. En we hebben ze nodig voor de hormonen testosteron, progesteron, oestrogeen en adrenaline.

Bronnen van gezonde vetten zijn:
Avocado’s
Kokosolie
Vette vis (zalm, sardines, tonijn, haring)
Noten en zaden

Koolhydraten:
Ook iets waar we enorm bang voor zijn en als slecht ervaren… Er zijn mensen die het uit hun voeding schrappen, maar dit is zeker niet verstandig!

Koolhydraten worden door je lichaam afgebroken tot glucose (suiker), deze voorziet jouw lichaam van energie.
Ik heb het dan wel over de trage koolhydraten. Trage koolhydraten zorgen ervoor dat het langer duurt voor het omgezet wordt in glucose. De stijging van je bloedsuikerspiegel gaat veel langzamer. Je hebt dan veel langer energie en minder snel trek naar die zoete snaai.

Goede bronnen van trage koolhydraten:
Granen (quinoa, zilvervliesrijst, haver)
Bonen
Erwten
Linzen
Groente
Fruit

Snelle koolhydraten zijn de frisdranken, koek, snoep, gebak, witbrood, geraffineerde suiker, witte rijst en pasta. Deze worden snel afgebroken, beroven je van de energie en zorgen voor die enorme schommelingen in je bloedsuiker, het hormoon insuline moet enorm vaak in actie komen. Vermijd snelle koolhydraten zoveel mogelijk, ze maken je letterlijk ziek!

Veel vrouwen ervaren een hormonale disbalans. Dit kan klachten geven als:
Weinig energie
Vermoeidheid
Hoofdpijnen/migraine
Depressiviteit
Moeite met zwanger worden
Klachten met betrekking tot je menstruele cyclus (endometriose, PCOS, PMS of overgangsklachten).
Stemmingswisselingen
Prikkelbaar
Weinig/geen zin in seks
Opgeblazen gevoel
Moeite met afvallen
Snaaibuien

Wil jij meer leren over hormonen en ze weer in balans brengen? Neem gerust eens contact met mij op.


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *