Eetbuien tijdens je menstruatie

Oh nee! That time of month is weer in zicht… Voor veel meiden en vrouwen betekent dat ook weer eetbuien, zin in chocolade, drang naar zoetigheid en lekker slecht eten!

Pas geleden kreeg ik de vraag “Waarom hebben we dat? Ik vind chocolade helemaal niet lekker en toch wil ik het. Het is toch helemaal niet nodig om dat gevoel te hebben?”

Nee dat klopt, het is helemaal niet nodig!

Bloedsuikerspiegel
Heb je trek naar vooral zoetigheid in de 2e helft van je cyclus (periode tussen de eisprong en menstruatie)? Dan is dit vaak het gevolg van een te hoge bloedsuiker. Je lichaam heeft veel te vaak insuline aan moeten maken en hierdoor word je insuline-resistent (ook een reden dat je moeite kan hebben met afvallen). Het is dus echt ontzettend belangrijk dat je je suikerspiegel stabiel houdt.

Wat kan ik eten om pieken in de bloedsuiker te stoppen?
Omega-3! Als je met mijn programma start zit hier omega-3 bij. Deze vetzuren zijn van groot belang, niet alleen voor je cyclus maar voor je algehele gezondheid!
Groenten. Eet minstens 500 gram groente per dag. Groeten zitten vol vezels en goede koolhydraten. Ja echt, koolhydraten hebben we echt nodig!
Eiwitten. Combineer je voeding met vetten, koolhydraten en eiwitten. Hiermee stabiliseer je je bloedsuiker en voorkom je die pieken waardoor je insulineresistentie krijgt.

Voorkom stress
Dit is voor velen een lastige, want we leven nu eenmaal in een maatschappij waarin we moeten presteren. Maar dat niet alleen… We krijgen continue prikkels, denk aan je mobiel, televisie, laptop. Dit zijn ook prikkels die stress opleveren. En denk vooral ook aan bewerkte voeding; vermijd toevoegingen en probeer zo puur mogelijk te eten.

Extra tips om de periode door te komen
– Zorg in de ochtend al dat je voeding tot je neemt die je bloedsuikerspiegel stabiel houdt, bijvoorbeeld een omelet met heerlijke groenten. Of havermoutpap met zaden en pitten.
– Zorg voor een hoogwaardige omega-3!
– Slaap minstens 8 uur per dag en ga op tijd naar bed, dit is echt goed voor je gezondheid
– Wil je echt wat snacken? Zorg dan voor gezonde zoetige snacks

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *