Essentiële vetten voor moeder en kind

Uit onderzoek blijkt dat de kans op een postnatale depressie vermindert bij voldoende inname van omega-3 tijdens de zwangerschap. Daarnaast wordt de kans op allergische klachten verminderd.

Ontwikkeling van de foetus:
Als je ervoor gaat om zwanger te worden gaan we allemaal massaal aan de foliumzuur, want we weten dat dit belangrijk is. Persoonlijk vind ik dat foliumzuur en omega-3 in één adem genoemd zou moeten worden. Tijdens de zwangerschap heeft de moeder veel meer omega-3 nodig en de baby (foetus) heeft dit nodig voor een goede ontwikkeling. De ontwikkeling van bijvoorbeeld de hersenen en het netvlies wordt bevorderd bij voldoende inname van omega-3. De baby heeft dus echt die omega-3 nodig, maar jij als moeder ook! De baby zal namelijk het voorraad dat jij aan omega-3 hebt op snabbelen. Bij moeder ontstaat dan een tekort.

Even heel kort en simpel in Jip en Janneke taal uitgelegd:
Onze hersenen bestaan voor maar liefst 60% uit vetten. Ontstaat er bij de moeder een tekort , omdat de baby het zo hard nodig heeft voor zijn/haar ontwikkeling, dan kan dat postnatale depressie veroorzaken.

Na de geboorte:
En dan is de baby geboren… Ja, ook dan heb je extra omega-3 nodig. O.a. voor de productie van moedermelk, ook in deze fase raakt de voorraad aan omega-3 snel op.

Omega-3 in voeding:
Omega-3 vetzuren vind je in vette vis zoals haring, zalm, sardientjes, makreel.

De Gezondheidsraad adviseert om minstens één keer per week vis te eten. Zo kom je aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, zeggen ze… Ik ben het daar niet mee eens. Om voldoende omega-3 binnen te krijgen zouden we echt dagelijks 4x in het WILD gevangen vis moeten eten. Ikzelf ken niemand die dit doet, en dat zie ik dan ook wel aan de vetzuurtesten die ik uitvoer bij mensen, want maar liefst 95% komt niet goed uit de test 😔

Plantaardige bronnen:
Plantaardige bronnen van goede vetten zijn bijvoorbeeld lijnzaad, chiazaden, avocado, walnoten en overige noten etc… Plantaardige voeding heeft voornamelijk de omega-3 vetzuren ALA, wat ons lichaam nauwelijks kan omzetten naar DHA.

De natuur is niet meer wat het geweest is:
Helaas is de zee flink vervuild en daarom kun je je afvragen of vis eten nog wel echt gezond is. Bijvoorbeeld dioxine. Dit bevindt zich tegenwoordig vooral in het vel van de vis, doordat de oceanen zo vervuild zijn, en wij eten dat weer op. En daar worden we niet blij van, want dioxine kan schadelijke effecten hebben op onze gezondheid. Het is dus aanbevolen dat wanneer je vis eet, je ook goede vis eet.

Omega-3 capsules:
Veel mensen gebruiken wel omega-3, super! Maar waarom zijn er dan toch nog steeds jaarlijks 23.000 vrouwen die een postnatale depressie krijgen? Veel omega-3 capsules bevatten opvulmiddelen, waardoor je in verhouding zo maar 9-12 capsules nodig zou hebben, dit zorgt dus voor tekorten.

Sinds ik hierin ben gedoken begrijp je wel dat ik persoonlijk echt wel hele hoge eisen stel aan omega-3.

  • Ze moeten van mij vloeibaar zijn en op lichaamsgewicht gaan, dus echt naar JOUW behoefte.
  • Er moeten polyfenolen inzitten. Dit is een antioxidant waardoor het beter opgenomen kan worden in ons lichaam en de olie niet snel bederft.
  • Een test, zodat ik ook echt kan zien wat het met mijn lichaam doet.

Ben jij nieuwsgierig en denk je hier wil ik meer over weten stuur me dan gerust een berichtje.



Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *