Selecteer een pagina

Jij en je partner hebben besloten ervoor te gaan. Je stopt met de anticonceptie en de kinderwens nestelt zich in elke cel van je lichaam. Als dan iedere maand de menstruatie weer doorkomt is er een grote teleurstelling.

Wist je dat Yoga je kan helpen bij de vruchtbaarheid? Uit 87 studies is gebleken dat Yoga helpt bij zwanger worden.

1. Breng stress onder controle
Stress is nogal een dingetje. Veel mensen hebben (chronische) stress. Wil het zwanger worden maar niet lukken, dan ervaar je ook vaak stress. Wanneer je stress ervaart, gaan je bijnieren stresshormonen zoals cortisol produceren, en stress is funest, ook voor je vruchtbaarheid. Yoga kan je reactie op stress verbeteren door je zenuwstelsel te kalmeren. Als dit gebeurt neemt de cortisol af.

2. Hormoonbalans
Je zal hier wel regelmatig hebben gelezen dat een hormonale disbalans vaak komt door leefstijl, verkeerde voeding en stress. Cortisol heeft een grote invloed op je hormoonbalans. Zo ook op je geslachtshormonen, de testosteronwaarde bij zowel vrouwen als mannen. Maar ook op je nachthormoon melatonine (ja, ook dit is een belangrijke hormoon als je zwanger wilt worden). Yoga kan balans brengen in het lichaam. Als de cortisol daalt, dan komen de hormonen weer langzaam terug in balans.

3. bloedcirculatie
Het verbeteren van de bloedcirculatie naar je voortplantingsorganen is belangrijk voor de vruchtbaarheid, daar kan yoga ook goed bij helpen. Wanneer je een zittend beroep hebt, beperk je vaak de bloedtoevoer naar je bekken. Yoga helpt door je heupen te openen en de bloedstroom naar het bekkengebied, de spieren en de voortplantingsorganen (baarmoeder en eierstokken en bij mannen naar de ballen) te vergroten, waardoor er een goede toevoer is van bloed en voedingsstoffen.

4. Verbinding met lichaam en geest
Yoga leert je luisteren naar je lichaam en geest. Het kan je helpen om lichamelijke of emotionele spanning kwijt te raken, waardoor er meer progesteron beschikbaar komt voor je voortplanting.

Er zijn 10 asanas poses die de vruchtbaarheid kunnen bevorderen.

1. Paschimottanasana
Deze yoga asana rekt de spieren in je onderrug, heupen en hamstrings. Het verbetert de vruchtbaarheid bij vrouwen, omdat het belangrijke organen zoals de eierstokken en maag stimuleert terwijl mentale stress wordt verminderd.

Hoe te doen

  • Ga met je benen gestrekt zitten, tenen naar je toe wijzend
  • Adem in en strek je armen over je hoofd
  • Buig langzaam naar voren terwijl je je ruggengraat recht houdt om de zijkanten van je voeten aan te raken terwijl je uitademt
  • Hou deze positie gedurende 2 minuten vast
  • Adem in en kom weer terug naar de zithouding met je armen uitgestrekt en adem dan uit.

2. Bhramari Pranayama
Dit is een hele mooie manier om je stress en angst te verminderen. Zoals je al las heeft stress een grote invloed op de vruchtbaarheid.

Hoe te doen

  • Ga ontspannen met je ogen dicht zitten
  • Plaats je wijsvingers op het kraakbeen van je oren om alle omringende geluiden te blokkeren
  • Adem in en uit terwijl je een zoemend geluid maakt
  • Herhaal 5-6 keer

3. Hastapadasana
Deze pose strekt alle spieren in de rug en buik en verbetert de bloedcirculatie in je lichaam. Deze yogapositie helpt alle stress van het onderbuik gebied te verminderen.

Hoe te doen

  • Ga rechtop staan terwijl je je armen over je hoofd strekt
  • Buig langzaam naar voren en probeer je voeten aan te raken met je handen. Buig je knieën niet terwijl je het doet. Als je je voeten niet kunt aanraken, probeer dan zoveel mogelijk naar voren te buigen
  • Hou de houding een minuut vast en ga langzaam weer omhoog
    * Door veel te oefenen zou je in staat moeten zijn om je voeten aan te raken.

4. Janu Shirasana
Dit is een van de meer populaire houdingen in yoga voor behandeling van onvruchtbaarheid en is ook bekend als de eenbenige voorwaartse buiging. Het strekt de kuiten en de hamstrings van je lichaam uit terwijl je de spieren van de buik ontspant.

Hoe te doen

  • Ga lekker zitten met je benen uitgerekt voor je neus
  • Vouw je linkerbeen naar binnen, terwijl je je rechterbeen gestrekt houdt. Buig zoveel mogelijk naar voren om je rechtervoet met je handen aan te raken
  • Hou de pose 30 seconden vast en ga weer recht staan. Vouw je rechterbeen naar binnen en strek je andere been naar buiten om hetzelfde proces te herhalen
  • Buig zoveel mogelijk naar beneden om je linkervoet aan te raken, houd de pose vast en ga weer omhoog om een ​​set te voltooien

5. Baddha Konasana
Ook wel bekend als de vlinderhouding. Het verbetert je flexibiliteit terwijl je de spieren van je binnenste dijen, geslachtsorganen, heupgebied en knieën stretcht. Het is een van de meer nuttige vruchtbaarheidsyoga-oefeningen en het kan ook helpen bij een soepeler en minder pijnlijke bevalling wanneer de tijd aanbreekt.

Hoe te doen

  • Ga comfortabel zitten met je rug recht en de benen gespannen voor je.
  • Buig je benen naar binnen zodat de zolen van je voeten tegenover elkaar staan
  • Houd je voeten bij elkaar en trek ze zo dicht mogelijk bij het bekkengebied
  • Terwijl je je voeten vasthoudt, beweeg je je dijen op en neer als de vleugels van een vlinder

6. Supta Baddha Konasana
Deze yoga-pose versterkt je binnenbeen- en liesspieren. Het is ook nuttig bij het verlichten van menstruele krampen, een opgeblazen gevoel en stress.

Hoe te doen

  • Ga op je rug liggen. Houd je nek op een kussen als dat nodig is
  • Houd je handpalmen naar boven gericht stevig aan je zijde
  • Buig je knieën naar boven met je zolen de grond rakend
  • Strek je knieën opzij, zodat je voeten elkaar raken

7. Balasana
Deze pose helpt bij het verlichten van stress en het verhogen van de bloedstroom, wat belangrijk is om de vruchtbaarheid te verbeteren. Deze yoga asana rekt de spieren van je rug, knieën, heupen en dijen. Je maag moet leeg zijn voordat je deze asana doet, dus oefen het minstens vier tot zes uur na een maaltijd.

Hoe te doen

  • Kniel op de grond en zie dat je tenen elkaar raken als je op je hielen zit
  • Spreid je knieën op heupbreedte uit elkaar en buig langzaam naar voren
  • Strek je armen naar voren en plaats ze voor je
  • Blijf zo lang mogelijk in dezelfde houding liggen en adem gewoon door

8. Kapalbhati Pranayama
Fungeert als een remedie tegen vele kwalen. Het helpt ook om je geest fris te houden, zodat je stressniveaus enorm worden verlaagd, waardoor je positiever wordt.

Hoe te doen

  • Ga comfortabel zitten met je ogen dicht en recht achterover
  • Adem diep door je neusgaten in en adem krachtig uit, zodat je maag naar binnen gaat
  • Voer deze asana gedurende 5 minuten uit en ervaar de transformatie in je geest en lichaam terwijl je dit doet

9. Setu Bandhasana
In de volksmond bekend als de brughouding. Verbetert de bloedcirculatie in het lichaam terwijl het een kalmerend effect heeft op de hersenen en het centrale zenuwstelsel.

Hoe te doen

  • Ga op je rug liggen met de armen naast je
  • Buig langzaam je knieën en plaats je voeten in een positie waar ze de vloer raken
  • Til je bekkengebied naar boven terwijl je je lichaam op je armen en voeten balanceert op de grond

10. Shavasana
Deze yogahouding is erg populair vanwege de eenvoud. Het wordt uitgevoerd aan het einde van een yogasessie om te rusten.

Hoe te doen

  • Ga plat op de grond liggen met je handen naast je
  • Blijf normaal ademen en ontspan enkele minuten.

Als je probeert zwanger te worden, zoek dan naar lessen met het label ‘zachtaardig’, ‘herstellend’ of ‘yin’.