Selecteer een pagina

In de vorige blog heb je gelezen welke klachten en gezondheidsproblemen een hormonale disbalans kunnen veroorzaken.
Hoe breng je je hormonen weer in balans? Want vooral wanneer je zwanger probeert te raken, is het belangrijk om een hormonale disbalans te voorkomen.

Waardoor raken je hormonen uit balans? Nog even op een rijtje:

  • Stress
  • Onze voeding dat steeds verder van de natuur staat
  • Chemische stoffen
  • Minder beweging
  • Kunstlicht
  • Tekort aan vitaminen en mineralen
  • Slechte spijsvertering
  • Anticonceptiemiddelen

Breng je hormonen weer in balans:

  1. Eet zoveel mogelijk natuurlijke (groene!) voeding
    Ons lichaam komt uit de natuur en herkent alleen de natuurlijke voeding. Deze voeding is het beste voor je lichaam en houdt ook de hormonen in balans. Voeding wat uit de fabriek komt zoals suikers, kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen zijn enorme hormoonverstoorders.
    Kies met name voor groene groenten. Het bladgroen helpt je lever namelijk bij het afbreken van een overschot aan hormonen.
  2. Zorg voor ontspanning
    We kennen het waarschijnlijk allemaal wel: stress. Een hele grote veroorzaker van een hormonale disbalans.
    Bij teveel en/of langdurige stress wordt er teveel van het hormoon cortisol aangemaakt en dit verstoort je hormonen. Cortisol kan letterlijk de eiwitten van je haren, nagels, huid en spieren opeten, want het heeft als grondstof eiwitten nodig.
    Daarom is het van groot belang dat je regelmatig ontspant. Met ontspanning verlaag je het cortisolniveau in je lichaam. Voorbeelden van ontspanning zijn een bezoekje aan de sauna, wandeling in de natuur, yoga, meditatie etc… Netflixen of je mobiel is absoluut geen ontspanning! Al kan dat wel zo voor je voelen, het tegendeel is waar…
  3. Slaap voldoende
    Slaap is de basis voor een goede gezondheid, en dus ook voor een hormonale balans. Zorg dat je op tijd gaat slapen en vermijd in de avond blauw licht afkomstig van je televisie, computer of telefoon.
  4. Voldoende en goede lichaamsbeweging
    Lichaamsbeweging is altijd goed voor je, vooral wanneer je je hormoonhuishouding wilt verbeteren. Ga wel rustig sporten, niet extreem en zwaar want dat verstoord de hormonen juist weer. Sporten helpt ook goed tegen stress, dus je slaat twee vliegen in één klap.
  5. Pas op met wat je op je huid smeert
    Cosmetica, deodorant, shampoo, bodylotion, het zijn allemaal hormoonverstoorders. Ze kunnen een sterk oestrogene (xeno-oestrogeen) werking hebben waardoor de balans met progesteron zoek raakt.

    Volgende week, deel 3 Supplementen en zwanger voor een gezonde zwangerschap