Selecteer een pagina

In de vorige blogs heb je gelezen welke klachten en gezondheidsproblemen een hormonale disbalans kunnen veroorzaken.
Hoe breng je je hormonen weer in balans? Vooral wanneer je zwanger probeert te raken is het belangrijk om een hormonale disbalans te voorkomen.

Deze week komen de supplementen aan de orde, want zwanger worden en zwanger zijn geeft speciale aandacht voor jezelf èn voor je baby. En wist je dat voeding, supplementen en hormoonbalans van invloed zijn op een kinderwens èn op een gezonde zwangerschap?

Voorkom een tekort:
Als je zwanger bent heb je maar liefst 20 tot 30% meer vitaminen en mineralen nodig, Dit is belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van de baby. De baby heeft veel energie en voedingsstoffen nodig om goed te kunnen groeien. De baby krijgt als eerste alle belangrijke stoffen, daarna kom jij als moeder aan de beurt.

Een tekort ontstaat heel snel en dat wil je voorkomen.

Supplementen:
Het allerbelangrijkste is uiteraard voeding. Eet zo gevarieerd mogelijk, eet alle kleuren van de regenboog.
Daarnaast is het belangrijk om supplementen te nemen.

1. Foliumzuur en Vitamine B12
Begin al met het slikken van foliumzuur (B11) voordat je zwanger bent. Heb je een te lage status van foliumzuur, dan kan dit een risico geven voor het ontstaan van een open ruggetje bij de baby. Wist je trouwens dat foliumzuur ook bijdraagt aan de vorming van de placenta en de groei van de ongeboren vrucht?

Belangrijk weetje!

Vitamine B12 en foliumzuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bij een B12-tekort wordt foliumzuur niet omgezet in het lichaam.

2. Ijzer en vitamine C
Tijdens de zwangerschap is de behoefte aan ijzer hoger. Tijdens de zwangerschap hebben de baarmoeder, placenta en foetus meer bloed en zuurstof nodig. Onderzoekers hebben vastgesteld dat 30% van de zwangere vrouwen gedurende de zwangerschap een ijzertekort hebben.

Klachten van ijzertekort zijn:

  • Vermoeidheid
  • Duizelingen
  • Snel buiten adem
  • Bleke huid

Neem naast ijzer ook vitamine C. Dit is uiteraard goed voor de weerstand, maar het bevordert ook de opname van ijzer.

3. Vitamine D
Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine. Deze vitamine speelt een belangrijke rol bij vele processen in de hersenen en in het lichaam.
Bijvoorbeeld bij celdelingsprocessen, weefselgroei, goed functionerende spieren, een verbeterde calciumopname en dat zorgt weer voor sterke en gezonde botten en tanden.

Het meest recente vitamine D inname-advies voor zwangeren is 10 mcg. Dit advies is echter alleen geschikt voor vrouwen die al een toereikend vitamine D gehalte hebben. Wanneer je je zwangerschap ingaat met een vitamine D tekort, dan is een dosering van 10 mcg te laag! Bron ortho health foundation

4. Omega-3
Tijdens je zwangerschap draagt Omega-3 DHA bij aan de normale groei en ontwikkeling van de hersenen, zenuwstelsel en ogen van je baby. In het laatste trimester van je zwangerschap groeien de hersenen van je kindje in verhouding veel. Het ongeboren kind onttrekt dan Omega-3 vetzuren aan het lichaam van de moeder.
Bekend is dat een tekort aan omega-3 vetzuren tijdens de zwangerschap kan lijden tot permanente leerproblemen bij kinderen. Ook helpen de omega-3 en 6 voedselovergevoeligheden en allergieën bij kinderen voorkomen.

Wanneer er onvoldoende DHA in het lichaam aanwezig is, kan dit na de bevalling resulteren in een postnatale depressie.

5. Magnesium
Tijdens je zwangerschap en in de periode dat je borstvoeding geeft heb je meer behoefte aan magnesium. Spierkrampen zouden een gevolg kunnen zijn van een magnesiumtekort.
Er zijn verschillende vormen van magnesium. Zorg voor een goed opneembare variant zoals magnesiumtauraat, -citraat of -bisglycinaat.

BAAT HET NIET SCHAADT HET WEL?
Bovenstaand lijstje is een hele mooie richtlijn, maar het is belangrijk om niet zelf te gaan dokteren, Vraag een orthomoleculair therapeut of erkent brain balance coach die ook supplementen advies mag geven om advies. Deze mensen kunnen advies op maat geven zodat je krijgt wat JIJ nodig hebt en ze weten ook de juiste merken supplementen.

Volgende week onze darmflora en een kinderwens
Deel 1 lees je hier Deel 2 lees je hier