Selecteer een pagina

Even een andere post dan over gezond zwanger worden en de pre- en postnatale depressie.
Ik wil het nu namelijk eens hebben over hooikoorts.
Want wist je dat door de opwarming van de aarde het pollenseizoen steeds langer duurt en steeds heftiger wordt?

Voor 20 tot 30 procent van de Nederlanders is het genieten van het voorjaarszonnetje erg lastig vanwege hooikoortsklachten.
Trouwens, al zit je (denk je) veilig binnen, de pollen weten de weg naar jou geweldige slijmvliezen wel te vinden.

Wat is nou die hooikoorts:
Hooikoorts is eigenlijk een overactief immuunsysteem, oftewel het staat continue in actiestand.
De klachten van hooikoorts ontstaan door het vrijkomen van teveel histamine. Histamine is een lichaamseigen stof die schadelijke stoffen buiten moet houden.
Je immuunsysteem valt daardoor constant indringers van buitenaf aan. Op zich is het natuurlijk super goed dat je lichaam die indringers aanvalt, maar die pollen zijn onschuldig en dus niet schadelijk
voor het lichaam, al denkt je lichaam daar onnodig anders over.

Zelf kunnen we een aantal dingen tegen doe overactieve immuunsysteem doen.
Hieronder wat natuurlijke tips om hooikoorts te verminderen:

  1. Voeding
    Histamine is aanwezig in een groot deel van onze voeding. Hierdoor kan je samen met het overactieve immuunsysteem een overbelasting krijgen.
    Het beste kan je voeding als zuivelproducten, suikers, bewerkte voeding, maar ook bespoten groenten en fruit mijden.
    Te weinig bewegen, te weinig slaap en stress spelen ook een rol.
    Denk bij voeding aan blauwe bessen, zuurkool, sojabonen, kambucha en kefir.
  2. Ondersteun je immuunsysteem met supplementen en kruiden
    Vitamine C breekt de aanmaak van histamine af. In tijden van hooikoorts kan je je vitamine C dus even ophogen.
    Omega-3 vetzuren remmen ontstekingsreacties.
    Quercetine vermindert ontstekingen in onze luchtwegen en helpt om allergische reacties te verminderen.
    Quercetine zit in knoflook en uien, dus hop, de keuken in en lekker kokkerellen met deze producten.
    Bijenpollen zijn rijk aan (ja, daar is-ie weer) quercetine. Voordat het pollenseizoen begint elke dag een theelepel doet wonderen.
  3. Goede darmwerking
    De weerstand begint toch echt in de darmen, dus verzorg deze goed en met liefde. Wanneer je darmen overbelast, gestresst of beschadigd zijn, liggen er allerlei klachten snel op de loer.
    Om het immuunsysteem te versterken is het belangrijk het darmmicrobioom te herstellen. Hierbij is het van groot belang om een gezond en gevarieerd voedingspatroon aan te houden. Eet veel groenten, gezonde vetten en eiwitten.
    En een goede pre- en probiotica supplement om je darmen extra te ondersteunen is geen overbodige luxe.

Wil je supplementen advies voor je hooikoorts neem dan contact op