Blog

Over gezondheid & hormonen

Recepten

Kerst E-book voor gezonde feestdagen

De stress van wat zetten we dit jaar op tafel met kerst is in volle gang. Bij de kerstdagen hoort natuurlijk ook genieten van lekker eten. Gezond eten is dan vaak het laatste waar we aan denken.
 
Maar ook tijdens de feestdagen kunnen we bewuste keuzes maken zonder onnodige chemische toevoegingen, bewerkingen en kleurstoffen.
 
Het team van RJH heeft daarom dit jaar de handen ineens geslagen zodat jullie inspiratie hebben voor lekkere gezonde recepten tijdens deze feestdagen. Dat bespaart jullie weer wat kerststress :-). Het zijn stuk voor stuk lekkere recepten, gevarieerd van ontbijt, lunch, diner en snacks die passen bij een gezonde levensstijl en waarmee je familie en vrienden (als dat nog mag) nu al op weg helpt voor de goede voornemens voor 2021
 
 

Suplementen Advies

Gratis

Er zijn zoveel verschillende suplementen, maar welke supplementen zijn nu goed voor jou? Ieder mens is anders en de behoefte daarmee ook. Ik kijk daarom graag met je mee en geef je graag een gratis supplement advies, zodat jij de juiste keuzes maakt in de vele supplementen die er zijn.

Voeding, Hormonen & Postnatale Depressie (deel 3)

Wist je dat: 5 tot 7% van de vrouwen heeft binnen het eerste jaar na de bevalling een (tijdelijke) ontstoken schildklier

Vermoeidheid, sneller geïrriteerd zijn, depressieve gevoelens, koude handen, slapenloosheid. Veel vrouwen denken “het hoort erbij. Ik heb net een baby, mijn hormonen zijn in de war en dit is normaal”. Vaak gaat het ook weer vanzelf over, maar wat veel vrouwen niet weten is dat dit kan komen door een ontstoken schildklier.
 
In deze laatste week over Voeding, Hormonen & Postnatale Depressie neem ik je mee in de Postpartum Thyreoïditis (schildklierontsteking).
 

5 tot 7% van de vrouwen heeft binnen het eerste jaar na de bevalling een (tijdelijke) ontstoken schildklier zonder hiervan op de hoogte te zijn. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door verandering in je hormoonhuishouding en een tijdelijke auto immuunziekte, en die immuunziekte zorgt ervoor dat je immuunsysteem niet optimaal werkt. In plaats van het maken van antistoffen tegen virussen en bacteriën, worden er antistoffen gemaakt tegen eigen lichaamscellen.

Klachten bij een te snel werkende schildkier zijn:
Slapeloosheid
Sneller geïrriteerd
Gewichtsverlies
Angst
Vermoeidheid
Snelle hartslag
 
Klachten bij een te traag werkende schildklier zijn:
Vermoeidheid
Gewichtstoename
Depressiviteit
Concentratiestoornis
Gevoel van uitputting
Obstipatie
 
Hoe kom je erachter?
Herken jij bovenstaande klachten en houden deze aan, dan is het verstandig om na te laten kijken of je niet een tijdelijke schildklierontsteking hebt. Met een simpele bloedtest kan gemeten worden hoeveel schildklierhormoon (T4) er in je bloed aanwezig is en of je schildklier snel of traag werkend is.
 
Het is goed om te weten dat het herstel na ongeveer 12 tot 18 maanden na het begin van de symptomen intreedt.
 
📧 mirella@mirellaklanke.nl
☎️ 0618603318

Voeding, Hormonen & Postnatale Depressie (deel 2)

Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die een postnatale depressie hebben, een verlaagd DHA gehalte hebben.

Deze week wil ik jullie meer vertellen over voeding en de rol van een postnatale depressie. Er zijn namelijk ook veel studies die het verband laten zien tussen voeding en depressie.

Een gezonde leefstijl kan de symptomen van een postnatale depressie aanzienlijk verminderen. Een tekort aan voedingstoffen verhoogt de kans op het ontwikkelen van een postnatale depressie.

Omega-3
Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die een postnatale depressie hebben, een verlaagd DHA gehalte hebben.
 
In het derde trimester van de zwangerschap verdrievoudigt de hersenen van de baby. Wanneer er via voeding niet voldoende DHA is, zal de DHA van de moeder worden gebruikt en dit leidt tot een tekort aan DHA bij de moeder. Wanneer de moeder onvoldoende DHA binnenkrijgt via de voeding, dan kan zij de helft van haar eigen voorraad DHA (of er nu genoeg is of niet) verliezen aan de baby. De aanvulling van dit tekort na de bevalling kan wel tot 26 weken duren.
 
Het is dus echt van groot belang om al ruim voor de zwangerschap aan een hoogwaardige omega te beginnen met een hoge DHA.
 
Tekort aan mineralen
Tijdens je bevalling kan je veel bloed verliezen. Hierbij verlies je veel aan mineralen als ijzer, calcium, zink en magnesium. Heb je na een bevalling last van duizelingen, vermoeidheid, mindere eetlust, last van misselijkheid? Laat dan zeker de waarden even controleren bij je huisarts.
 
Vitamine D
Tijdens je zwangerschap en het geven van borstvoeding verbruikt je lichaam extra veel vitamine D voor de groei van je baby. Vitamine D is belangrijk voor de aanmaak van de botten, schedel, tandglazuur en ontwikkeling van zenuwstelsel en afweersysteem van jou als moeder en je baby. In Nederland heeft een groot gedeelte van de mensen een tekort aan vitamine D. Het is verstandig om dit tijdens en na je zwangerschap als supplement toe te voegen, ook in de zomermaanden.
 
Uit studies is gebleken dat, als je vitamine D-suppletie toevoegt tijdens je zwangerschap, je een verminderd risico hebt op een depressie tijdens de zwangerschap en na de bevalling. Er is steeds meer bewijs dat vitamine D van invloed is op de werking van serotonine (gelukshormoon) in de hersenen.
 
Magnesium
Magnesium is naast omega-3 en vitamine D ook iets wat veel mensen tekort komen. Magnesium helpt onder andere bij het aanmaken van bepaalde hormonen in het lichaam, waaronder oestrogeen, progesteron en testosteron. In tegenstelling tot omega-3 en vitamine D kan je magnesium uit meerdere soorten voeding halen zoals pure chocolade, avocado’s, noten, peulvruchten, donkere bladgroenten etc.
 
Een magnesiumtekort aan het mineraal kan leiden tot verschillende psychische klachten, waaronder een depressie
 
** Met voeding en supplementen kom je een heel eind, maar kun je natuurlijk niet alles verhelpen. Ook voldoende slaap, beperking van stress, beweging en frisse lucht zijn van groot belang.
 
📧 mirella@mirellaklanke.nl
☎️ 0618603318

 

Voeding, Hormonen & Postnatale Depressie (deel 1)

Wist jij dat voeding een grote invloed invloed heeft op onze hormoonbalans?

Je baby is geboren en iedereen is blij, maar jij als kersverse mama bent alles behalve blij en zit niet op die welbekende roze wolk. Je voelt je somber, angstig, neerslachtig en je bent prikkelbaar.

Een postnatale depressie. Jaarlijks krijgen hier duizenden vrouwen mee te maken. Dit heeft met verschillende zaken te maken, deze week de welbekende “het zijn je hormonen” verhaal

Hormonen tijdens de zwangerschap
Tijdens je zwangerschap gebeurt er veel met je lichaam. De hoeveelheid hormonen stijgt waardoor de verhoudingen uit balans raken en dit zorgt voor schommelingen.
 
Als eerste krijg je te maken met het hormoon HCG (humaan choriongonadotrofine) Dit is het hormoon dat wordt gemeten bij je zwangerschapstest. Dit hormoon zorgt ook voor de misselijkheid, vermoeidheid, duizelingen en je stemmingswisselingen.
 
Je oestrogeen gaat stijgen. Dit hormoon zorgt voor de groei van je borsten door de groei van je bloedvaten en de melkklieren te stimuleren. Ook stimuleert dit hormoon de groei van je baarmoeder.
 
Dan stijgt ook nog eens de progesteron en daar is de welbekende zwangerschaps “dementie”. Dit hormoon zorgt ervoor dat je hersenen wat verslappen! Progesteron zorgt er ook voor dat het samentrekken van je baarmoeder wordt voorkomen. Tegen het einde van je zwangerschap neemt dit hormoon af zodat de weeën op gang kunnen komen.
 
En dan het heerlijke knuffelhormoon oxytocine, deze zorgt ervoor dat de stress beperkt blijft.
 
Ongeveer 24 uur NA de bevalling zakken al deze hormonen in sneltreinvaart naar beneden en door deze snelle daling krijgen we de bekende kraamtranen.
 
De hormonen progesteron en oestrogeen spelen een belangrijke rol in de werking van het centraal zenuwstelsel in je hersenen en staan in relatie met de neurotransmitter serotonine. Serotonine is een van de belangrijkste gelukshormonen dat je blij en gelukkig maakt. Mits er voldoende van wordt aangemaakt natuurlijk. Naast dat serotonine een gelukshormoon is, heeft het ook nog andere functies zoals slaap, emotie, geheugen, libido en eetlust. Je ziet al slaap, en dat is iets wat iedere nieuwe ouder tekort heeft. Door het slaapgebrek zakt ook het serotoninegehalte in de hersenen. Er zijn nog meer redenen wat het serotoninegehalte doet zakken, zoals stress, toxische stoffen en je voedingspatroon (en hier ga ik later nog op in).
 
Er komen nog meer hormonen om de hoek kijken tijdens je zwangerschap, maar ik heb er nu 5 uitgehaald en uitgelegd. Je weet nu een beetje wat er gebeurt met je hormonen tijdens en na de zwangerschap.
 
Zwanger worden, het is zo normaal en het gebeurt zoveel. Mijn advies is: bereid je echt goed voor op een zwangerschap want er gebeurt zoveel in het lichaam.
 
Meer weten en/of eens sparren over jouw zwangerschapswens, postnatale depressie in relatie tot voeding en supplementen?
 
📧 mirella@mirellaklanke.nl
☎️ 0618603318
 
 

Indie Cafe

Previous Events

Maecenas id vitae  est non sapien consectetur sagittis facilisis vel ante. Quisque vitae tellus eget massa pellentesque sagittis .